Om sommerdekk
Sommerdekkene må matche bilen!
I motsetning til vinterforholdene, stiller sommeren stort sett de samme kravene til dekkene uansett hvor man befinner seg i verden. Det er stort sett myndighetenes og forbrukernes krav som styrer utviklingen av sommerdekk. Den overordnede regelen er imidlertid at dekket må tåle bilens topphastighet. Det har de senere årene kommet stadig flere såkalte miljødekk på markedet. De kjennetegnes ved lavere rullemotstand og dermed bedre drivstofføkonomi. Men også for sommerdekk går prioritering av en egenskap gjerne på bekostning av andre.
Her er en tabell som kan være til hjelp når du skal velge:
Opp til 190 km/t
|
Over 190 km/t
|
||||
---|---|---|---|---|---|
Øko
|
Standard
|
Øko
|
Sport
|
Standard
|
|
Økologi |
5
|
3
|
5
|
3
|
3
|
Økonomi |
5
|
4
|
4
|
3
|
3
|
Kjørekomfort |
5
|
4
|
5
|
3
|
3
|
Våtgrep |
4
|
3
|
4
|
5
|
4
|
Sportslighet |
2
|
2
|
3
|
5
|
4
|
5=Svært bra 2=Tilfredsstillende |
Symmetrisk mønster
Dette er den vanligste mønstertypen. Dekket har de samme egenskapene uansett hvordam man snur og vender på det.
Asymmetrisk mønster
Mønsteret er ulikt på de to halvdelene, inn og utsiden. Det er laget slik for mest mulig optimale egenskaper ved svingkjøring, akselerasjon og bremsing. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil dekket alltid bli montert med riktig side ut - så sant det er riktig montert på felgen.
Retningsbestemt mønster
Dekk med retningsbestemt mønster må monteres slik at det alltid ruller i riktig retning. Mønsterets to halvdeler peker i fartsretningen for å optimalisere vanndrenering i høye hastigheter.
Asymmetrisk og retningsbestemt mønster
Det finnes også dekk som både er asymmetrisk og retningsbestemt. Det betyr at dekkene alltid må monteres på samme side av bilen.